tirsdag den 19. oktober 2010

Salâtul Istikhârah

Hvad betyder Istikharah?Istikhara er at bede om Allahs afgørelse, når man overvejer at gøre noget, som er islamisk tilladeligt, men alligevel er usikker på dets gavn. I istikharah har man mulighed for at spørge Allah om råd. Profeten (saws) plejede at lære sine ledsagere at lave Istikharah for alle anliggender, store som små. Følgende er berettet af Bukhari:


“Hvis en af jer har i sinde at gøre noget, lad ham bede to rak’ah udover den obligatoriske bøn og sige som følgende…”



[Du'a (bøn) med dansk translitteration:]



“Allahumma innee astakheeruka bi ‘ilmika wa astaqdiruka bi qudratika wa asaluka min fadhlikal ‘atheem, fa-innaka taqdiru wa la aqdiru wa ta’lamu wa la ‘alamu, wa Anta ´allaamul-ghuyub.



Allahumma in kunta ta’lamu anna hathal-amra…( nævn det du vil spørge om ved navn)… Khayrul-lee fee deenee wa ma’aashee wa ‘aqibatti amree faqdurhu lee wa yassirhu lee thumma barik lee feeh. Wa in kunta ta’lamu anna hathal-amra sharrun lee fee deenee wa ma’ashee wa ‘aqibatti amree fasrifhu ‘annee wasrifnee ‘anhu waqdur liyal-khayra haythu kaana, thumma ardhinee bih”.



Du’a oversat:



“O Allah, jeg beder om Dit valg ved Din Viden og Din forordning ved Dine Evner, og jeg beder Dig fra Din store gunst. For Du kan og jeg kan ikke, og Du ved og jeg ved ikke, og Du er den Vidende om ting der er skjulte.



O Allah, hvis Du ved, at dette anliggende(nævn det drejer sig om) er godt for mig og min religion, mit levebrød og det endelige resultat af mine affærer, så forordn det for mig, gør det nemt for mig og velsign det for mig. Og hvis Du ved, at dette anliggende er dårligt for mig i min religion, mit levebrød og det endelige resultat af mine affærer, så vend det bort fra mig, og vend mig bort fra det, og forordn hvad der er godt for mig, uanset hvor det må være og gør mig tilfreds med det.”



Denne du’a skal siges efter man har bedt to rak’ah (bøneneheder) og hilst færdigt (assalamu alaikum warahmatuallahi wabarakatuh) til begge sidder.



Derefter kommer svaret i letheden hvormed anliggendet fuldendes eller forhindres af Allah (swt).



OBS: Husk at læse denne du’a på arabisk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar