tirsdag den 19. oktober 2010

En ateist som spørger om Allâh kan skabe en gud som Sig selv

En ateist, som spørger: “Kan Allâh skabe en gud som Sig Selv?”Spørgsmål:




Nogle ateister stiller spørgsmål såsom “Hvis Allâh er i stand til at gøre alt, kan Han så skabe en gud som Sig Selv?” eller “Kan Han skabe noget så tungt, at Han ikke kan løfte det?”.



Svar:



Al pris tilkommer Allâh



Først og fremmest:



Ateisten har brug for en, som vil kalde ham til Allâh og minde ham om de velsignelser fra Allâh og tegn på Allâh, som peger mod Hans eksistens, Enhed og magt.



Hele universet peger mod (eksistensen af) Allâh, må Han ophøjes, hvordan kan nogen som helst nægte dette?



Hvordan kan nogen som helst være ulydig mod Allâh og hvordan kan nogen som helst fornægte Ham, når Guds tegn findes i alt som eksisterer, og peger mod Hans Enhed?



Ingen opmærksomhed bør gives til de besnærende argumenter af ateisterne og de som er kommet på afveje, bortset fra den som er kvalificeret til at gendrive dem. Så vi må være meget påpasselige. Fordi et besnærende argument kan slå sig ned i hjertet, hvorefter det er svært at komme af med det.



Dernæst:



Dette argument er et af de ældste besnærende argumenter, som kommer fra ateisterne og de lærde har et velkendt svar til dette argument, som kan opsummeres på to punkter:



1- Dette spørgsmål er umuligt, fordi hvis den anden var en gud, ville det ikke være muligt at skabe ham. At antage at han kan være en gud og være skabt samtidig er umuligt.

I Ad-Durâr As-Saniyyah min al-Ajwabah an-Najdiyyah (3/265) står der: En historie, som diskuterede et andet emne, blev berettet af Ibn ‘Abbâs.



“Djævlene sagde til Iblîs: “O vores herre, hvorfor ser vi dig fryde dig over døden af en lærd, på en måde, som du ikke fryder dig over døden af en tilbeder?” Iblîs svarede: “Fordi vi kan ikke påvirke en lærd, men vi kan påvirke en tilbeder.” Han (Iblîs) sagde derefter: Gå til en tilbeder, gå til ham, når han tilbeder.” De (djævlene) sagde: “Vi vil spørge dig om noget.” Iblîs vendte sig mod dem og sagde: “Kan din Herre skabe en anden som Sig Selv?” En af djævlene sagde: “Det ved jeg ikke.” Iblîs sagde: “Kan du ikke se, at hans tilbedelse ikke kan gavne ham, når han er så uviden?”



De spurgte en lærd om dette og han sagde: “Det er umuligt, for hvis han var som Ham, kunne han aldrig være blevet skabt og idéen om at han er skabt og samtidig er som Ham er umulig. Hvis han er skabt er han ikke som Ham, han er snarer en af Hans slaver. Han sagde: “Kan du ikke se, at denne mand på en time kan ødelægge, hvad der tog flere år at bygge? Og Allâh ved bedst.”



2- Idéen om at der en anden gud, som sammeneksisterer med Allâh er ifølge sin natur umuligt. Der er en del bevis, som forslår at dette er umuligt, hvoraf det mindste er eksistensen af dette organiseret univers. Hvis der var en anden gud, ville universets system være spoleret, fordi de ville konkurrere mod hinanden og hver ville have overhånd over den anden. Og som Allâh siger (meningen af):

[al-Anbiya' 21:22]



[al-Mu'minûn 23:91]



Ibn Kathîr (må Allâh have barmhjertighed over ham) sagde i sin Tafsîr:



“Hvis der var et antal af guder, ville hver en af dem have fjernet det, som han havde skabt og universet ville være i uorden. Det som vi ser, er at universet er organiseret og velordnet og hvert rige, ovre og nedre, er forbundet til det andet på den mest perfekte måde. “Du kan ingen fejl se i skabelsen af Den Nådige” (Al-Mulk 67:3). Og hver er dem ville prøve at dominere over den anden og nogle ville få overhånd over andre.”



Det samme gælder skabelsen af et objekt så tungt, at Allâh ikke kan løfte det. Dette er umuligt, fordi Allâh er Den, som har skabt det og Han er i stand til at destruere det, så hvordan skal Han ikke kunne løfte det?



Ateisten ønsker blot at smæde den generelle mening af Allâhs ord “Og Han har magt over alle ting” (at-Talâq 65:12). Således siger ateisten, hvis Han har magt over alle ting, hvorfor har Han så ikke magten til at gøre dette?



Svaret er: Det er umuligt, det er ingen ting.



Det som er umuligt eksisterer ikke, fordi det ikke kan eksistere, så derfor er det ingen ting, selv hvis sindet forestiller anderledes. Det er velkendt at sindet kan forestille sig og antage det umulige. Sindet kan forestille sig to modsætninger, såsom det eksisterende og det ikke-eksisterende på samme tid.



Verset konstaterer, at Allah har magt over “ting”, men dette inkluderer ikke ting som ifølge sin natur er umulige, for de er ikke ting, snarer eksisterer de ikke og kan ikke bringes til eksistens.



Derfor har mere end en af de lærde konstateret, at Allâhs magt angår det, som er muligt, på grund af det, som vi har nævnt, hvilket er, at ikke-eksisterende og umuligt er ikke nogen “ting”.



Shaykh al-Islâm Ibn Taymiyyah (må Allâh have barmhjertighed over ham) sagde:



Hvad angår Ahl as-Sunnah, efter deres mening, har Allâh, må Han ophøjes, magt over alle ting og alt som er muligt indgår i dette. Hvad angår det som er umuligt ifølge sin natur, såsom en ting, der både eksisterer og ikke-eksisterer, er der ingen virkelighed i det og dets eksistens kan ikke forestilles, så det kan ikke blive kaldt for en “ting” ifølge konsensussen af de vise. Dette inkluderer idéen om at skabe en anden, som Ham selv.” (Taget fra Manhaj as-Sunnah (2/294))



Ibn al-Qayyim (må Allâh have barmhjertighed over ham) sagde i Shifa’ al-’Alîl (s. 374):



“Fordi det som er umuligt ikke er en “ting”, har Hans magt intet at gøre med det. Allâh har magt over alle ting og ingen mulige ting er udover Hans magt.”



Og Allâh ved bedst.



Islam Q&A (www.islam-qa.com)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar