tirsdag den 19. oktober 2010

En lussing fra en lærd mand svarer en ung mand

En lussing fra en lærd mand svarer en ung mandDer var en ung mand, som var taget til udlandet for at studere i temmelig lang tid. Da han vendte tilbage, bad han sine forældre om at finde ham en religiøs lærd eller en hvilken som helst ekspert, der kunne svare på hans tre spørgsmål. Endelig fandt hans forældre en muslim.




Unge mand: Hvem er du? Kan du svare på mine spørgsmål?



Lærd: Jeg er en af Allâh Subhânahu ta’âlas slaver og inshâ’Allâh (Gud villig) vil jeg kunne besvare dine spørgsmål.



Unge mand: Er du sikker? En del professorer og eksperter var ikke i stand til at svare på mine spørgsmål.



Lærd: Jeg vil gøre mit bedste med hjælp fra Allâh subhânahu ta’âla.



Unge mand: Jeg har tre spørgsmål:



1) Eksisterer Gud? Hvis ja, så vis mig Hans form.



2) Hvad er Taqdîr (skæbne)?



3) Hvis Shaytân (satan) blev skabt af ild, hvorfor vil han i slutningen blive smidt i Helvede, som også er skabt af ild? Det vil i hvert fald ikke skade ham overhovedet, siden Shaytân og Helvede er skabt af ild. Tænkte Allâh ikke så langt?



Lige pludselig gave den lærde den unge mand en lussing.



Unge mand (som føler smerte): Hvorfor blev du vred på mig?



Lærd: Jeg er ikke vred, dette er mit svar på dine tre spørgsmål.



Unge mand: Jeg forstår altså ikke.



Lærd: Hvordan havde du det efter jeg gav dig en lussing?



Unge mand: Selvfølgelig følte jeg smerte.



Lærd: Så tror du på, at smerte eksisterer?



Unge mand: Ja.



Lærd: Vis mig smertens form!



Unge mand: Det kan jeg ikke.



Lærd: Dette er mit første svar. Alle af os føler Allâh Den Almægtiges eksistens uden at være i stand til at se Hans form.



Lærd: I aftes, drømte du om, at du ville få en lussing af mig?



Unge mand: Nej.



Lærd: Troede du nogensinde du ville få en lussing af mig i dag?



Unge mand: Nej.



Lærd: Dette er Taqdîr (skæbne)



Lærd: Min hånd som jeg klaskede dig med, hvad er den skabt af?



Unge mand: Skin.



Lærd: Hvad med dit ansigt, hvad er det blevet skabt af?



Unge mand: Skin.



Lærd: Hvordan følte du efter at jeg gav dig en lussing?



Unge mand: Smerte.



Lærd: Selv om Shaytân og Helvede er skabt af ild, hvis Allâh vil, kan det blive et meget smertefuldt sted for Shaytân.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar