tirsdag den 19. oktober 2010

Salaf og Istiwâ’

Âthâr fra Salaf om betydningen af Istiwa’Fra Imâm al-Bukhâris Khalq Af’âl ‘Îbâd




[Alle beretningerne er autentiske i overensstemmelse med den undersøgelse, der blev foretaget på dette værk af den store hadîth-lærd Badr al-Badr (rahimahullâh) og er fra as-Sahâbah, eller dem som kom kort efter]



Wahb bin Jarîr sagde: “Al-Jahmiyyah er kættere, de tror ikke at Han har steget over Sin Trone.



Ibn al-Mubârak sagde: “Vi siger ikke som al-Jahmiyyah at Allâh er på jorden; Han har rettere steget over Sin Trone”. Og det blev sagt til ham: “Hvordan skal vi kende vores Herre?”. Han sagde: “Op over himlene, over/på (‘alâ) Sin Trone”.



Sufyân ath-Thawrî blev spurgt om verset “Og Han er med jer hvor end I er”. Han svarede: “Hans viden”.



Sadqa sagde: “Jeg hørte Sulaymân at-Taymî sige: “Hvis jeg blev spurgt: “Hvor er Allâh?”, ville jeg sige “Over (fî) himlene” og hvis det blev sagt “Og hvor var Tronen før himlen?” ville jeg sige “Over vandene” og hvis det blev sagt “Hvor var Tronen før vandet?” ville jeg sige “Det ved jeg ikke”.



[Dette viser at spørgsmålet "Hvor er Allâh" blev betragtet som tilladt af as-Salaf og hvordan kunne Profeten (salla Allâhu 'alayhi was-sallam) selv ellers spørge slavepigen "Hvor er Allâh?" , som blev fastslået i Imâm Muslims Sahîh (autentiske beretninger). Så lad dig ikke blive misledt af nutidens Jahmiyyah såsom Saqqaf og al-Habashî og deres typer, som prøver at erklære ovenstående hadîth dha'îf (svag) og få det ovenstående spørgsmål til at lyde som en bid'ah (innovation), med kun de klassiske Jahmiyyah som deres foregående.]



Imâm Bukhâri sagde: “Og det (Sulaymân at-Taymîs svar) var på grund af Allâhs udtalelse: “Og de kan ikke opnå noget som helst af Hans viden undtagen det som Han ønsker.” Det vil sige undtagen hvad Han forklarer.



Muhammad bin Yûsuf (en af Bukhâris lærere) sagde: “Den som siger Allâh ikke er over Sin Trone er en Kâffir. Og den som ikke tror (på) at Allâh talte til Moses er en Kâffir.”



Ibn Mas’ûd (radhiyAllâhu ‘anhu) sagde om Hans (Allâhs) udtalelse “Og så steg Han over Sin Trone”, at Tronen er over vandet og Allâh er over (fawqa) Tronen og Han ved hvad I (står) på.”



Qatâda sagde om Hans (Allâhs) udtalelse “Og Han er Allâh i Himlen og Jorden” og svarede: “Den som er tilbedt i himlen og på jorden.”



Fra Sharh Usûl al-’Ittiqâd Ahlus-Sunnah af al-Lalâ’iki (Tahqîq Ahmad Hamdân)



‘Abdullâh bin ‘Abbâs sagde: ” Allâh var sandelig over Sin Trone før Han skabte noget. Derefter skabte Han skabelsen og forudbestemte hvad der skulle eksistere indtil Dommedagen.”



Bashr bin ‘Umar sagde: “Jeg hørte mere end en af al-Mufassirîn (fortolkerne) sige om verset ” Den Mest Barmhjertige istiwa’ (steg) over Tronen”. Istiwa betyder at stige over.”



Rabî’ (en af Imâm Mâliks lærere) sagde om verset “Den Mest Barmhjertige steg over Sin Trone”, “Hvordan steg Han over Sin Trone?”. Han svarede: “Al-Istiwa’ er kendt men hvordan er ikke forståeligt. Fra Allâh er beskeden, fra Profeten (salla Allâhu ‘alayhi was-sallam) er prædiken og fra os kræves troen.”



Maqâtil bin Huyyân sagde om Hans (Allâhs) udtalelse “Der er ikke en privat samtale imellem tre personer og Han er den fjerde eller af fem personer og Han er den sjette”- “Han er over Sin Trone og intet er skjult fra Hans viden”.



Imâm Ahmad blev spurgt om verset “og Han er med Jer hvor end I er” og verset “Der er ikke nogen hemmelig samtale imellem tre personer, bortset fra Han er Den fjerde” hvortil han svarede (betydningen af): “Han er Kenderen af det sete og usete , Hans viden omfatter alt og vores Herre er over Tronen, uden at sætte grænser og give en beskrivelse, og Hans Kursi er som udstrækningen af himlene og jorden, med den viden Han har.”



Imâm ‘Abdullâh bin Ahmad citerer ‘Abdullâh ibn Mubârak i at have sagt: ” Jeg bærer vidne at Du er over Din Trone over de syv himle og dette er ikke som fjenderne af Allâh, kætterne, påstår”. [Imâm 'Abdullâh ibn Ahmads as-Sunnah med Tahqîq fra Al-Qahtâni]



Han citerede ham også i at sige: ” Vi ved, at vores Herre er over de syv himle over Sin Trone og vi siger ikke som al-Jahmiyyah siger, at Han er her.” [Peger med sin hånd mod jorden.]



Imâm Mâlik sagde: “Allâh er over Tronen og Hans viden er i ethvert sted, intet er skjult fra Ham.” [Al-Albâni sagde i sine noter om Mukhtassar (nr. 130): "Berettet af 'Abdullâh i as-Sunnah" (s. 5) og ligeledes i Abû Dâwûd i Masâ'il (s. 263) og dens sannad er Sahîh". Han inkluderer en gendrivelse af de løgne Kawtharî beskæftiger, for at forsøge at miskreditere denne isnâd.]



Abû Hanîfah sagde, da han blev spurgt (af Abû Mutî’[1]) om hans mening vedrørende den som siger ” Jeg ved ikke om Allâh er over himlene eller på jorden”. Han svarede: “Han har begået kufr, fordi Allâh siger “Den Mest Barmhjertige Steg over Tronen” og denne Trone er over de syv himle.” Så blev han spurgt: “Hvad hvis han siger Allâh er over Tronen, men han ved ikke om Tronen i himlene eller på jorden?”. Han svarede: ” Han har begået kufr, fordi han har benægtet at Han er over himlene og enhver som benægter at Han er over himlene har begået kufr”.





--------------------------------------------------------------------------------

[1] Abû Mutî’ var en af Abû Hanîfas tætteste ledsagere og han er forfatteren af den kendte bog “Al-Fiqh al-Akbar”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar