tirsdag den 19. oktober 2010

Gerninger af velgørenhed

Gerninger af velgørenhed


I “Al-Wuzaraa” af As-Sababi, i “Al-Muhtazim” af Ibn Al Jawzi og i “Al-Faraju ba’d ash-shidda” af Tanookhi, i alle disse bøger, er den følgende episode nævnt.



En guvernør ved navn Ibn Al-Furaat prøvede konstant på at skade Abu Ja’far Ibn Bistaam. Han oplevede mange lidelser pga. det.



Da Abu Ja’far var et barn, plejede hans mor at placere et stykke brød under hans pude, og den følgende morgen gav hun det til en person i nød, på hendes søns vegne.



Senere i livet gik Abu Ja’far over til Ibn Al-Furaat for den ene eller anden grund. Ibn Al-Furaat sagde straks: “Er der en sag mellem dig og din mor omkring noget brød?”



“Nej” svarede han.

“Du skal være ærlig med mig” insisterede Ibn Al-Furaat.



Abu Ja’far, som var lidt flov, fortalte historien om hans mor på en måde hvorpå han gjorde grin med hende og kvindelighed generelt.



Ibn Al-Furaat sagde:”Snak ikke med sådan en (spøgende) tone, for før jeg sov i nat, forberedte jeg en plan, som hvis det havde lykkedes mig, ville have tilintetgjort dig. Da jeg faldt i søvn så jeg en drøm: Det var som om mine hænder var løftet med et svær uden hylster og jeg styrtede mod dig, for at dræbe dig. Din mor blokerede min vej og i hendes hånd var et stykke brød, som hun brugte som et skjold, for at beskytte dig mod mig. Det resulterede i, at jeg ikke kunne nå dig og jeg stod op.“



Abu Ja’far bebrejdede ham, stille, for den fjendtlighed, som gradvist havde bygget sig imellem dem. Denne hændelse åbnede en vej for en våbenhvile mellem dem.



Ibn Al-Furaat hjalp Abu Ja’far gavmildt med hans sager og snart blev de tætte venner.



Ibn Al-Furaat blev hørt sige, efter denne hændelse ” Ved Allaahs Navn, I vil ikke se dårligt fra mig efter dette”.



Det der ramte mig ved denne historie og som fik mig til at dele den med jer er hvordan Subhaan’Allaah ens gode gerninger mod andre, sadaqqah osv. vil komme tilbage til en og hjælpe en, når man selv har brug for hjælp, eller være en beskyttelse for en mod ondt.InShaa’Allaah så kan denne lille historie være en motivation for os, til at gøre gode gerninger for andre. Man skal aldrig se på en gerning som lille, hos Allaah kan denne lille gerning give dig stor belønning.



Hvem havde troet at et lille stykke brød- Bi-Ithnillaah- beskyttede en mod en thaalim (undertrykker)…?



En anden ting ved historien er, hvordan noget der kan skade en, kan vende sig til noget godt og blive til gavn for en.



Med prøvelser, kommer lettelse!



———————————————————————————————-



Note: Skrevet af en anonym oversætter og ikke af ejeren af denne blog, som de ovenstående personlige kommentarer i artiklen måske kunne hentyde til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar