tirsdag den 19. oktober 2010

Bid’ah (innovation i Islâm)

Bid’ah (innovation i Islâm)Lingvistisk set betyder bid’ah “en ny opfundet ting”.




Sharî’âh-definitionen på Bid’ah er følgende: “En ny opfunden vej (trossætning eller handling) inden for religionen, en efterligning af Sharî’âh (Den Forskrevne Lov), hvorved nærhed til Allâh søges, (men) det understøttes ikke af noget autentisk bevis, hverken i dets grundlæggelse, eller måden hvorpå det udføres.” Ash-Shâtibîs Al-’Itisâm (1/37).



Allâhs Budbringer (Allâhs fred og velsignelser være med ham) sagde: “Enhver fornyelse er misledelse og vildfarelse.” Berettet af Abû Dâwûd (nr. 4607), at-Tirmidhî (nr. 2676) og den er sahîh (autentisk). Ibn Hajr godtgjorde ægtheden af denne i Takhrîj Ahâdîth Ibnul Hâjib (1/137)



Budbringeren (Allâhs fred og velsignelser være med ham) advarede imod Fornyelsens Folk. Han advarede imod at støtte dem, vise velvilje imod eller tage fra deres udtalelser, idet han sagde: “Enhver som fornyer, eller imødekommer en fornyer, vil have Allâhs, Hans engle og hele menneskehedens forbandelse over ham.” Berettet af Bukhâri (12/41) og Muslim (9/140)



Og i hans fodspor, finder vi de Ædle Ledsagere og at-Tabi’în efter dem (Efterfølgerne af De Ædle Ledsagere) advare imod faren af fornyelser for Ummahen, dets folk og deres enhed, eftersom at det er fornyelser, der har skilt ummahen ad og splittet dem fra hinanden.



Ibn ‘Abbâs (68 Hijri) sagde: “Sandelig er de mest afskyelige af ting i Allâhs øjne fornyelser.” Berettet af al-Bayhâqî i As-Sunnan al-Kubrâ’ (4/316)

Ibn ‘Umar (84 Hijri) sagde: “Enhver fornyelse er misledelse, selv hvis folk ser det, som noget godt.” Berettet af Abû Shâmah (nr. 39)



Ahmad ibn Hanbal sagde engang: “Den største synder (fâsig) fra Ahlus-Sunnah wal-Jamâ’ah er bedre end den mest Gudfrygtige person fra iblandt Ahlul Bid’ah”.



‘Abdullâh Ibn Mas’ûd sagde: “Følg (Profeten) og forny ikke, for I har fået det, som er tilstrækkeligt og enhver fornyelse er misledelse.” berettet af Abû Khaytamah i Kitâbul ‘Ulûm (nr. 540) og den er blevet erklæret Sahîh af Shaykh Al-Albânî.

‘Abdullâh Ibn ‘Abbâssaid sagde: “Når Bid’ah opfindes, dør Sunnahen og dette fortsætter indtil Bid’ahen er levende og Sunnahen er død.”



Al-’Irbâd Ibn Sâriyah beretter at Profeten (Allâhs fred og velsignelser være med ham) sagde: “Jeg har efterladt jer med klar vejledning. Dens nat er som dens dag. Ingen afviger fra den efter mig, bort set fra at han er destrueret.” Berettet af Ahmad, Ibn Mâjah (nr. 43) og al-Hâkim. Den blev erklæret som Sahîh af Shaykh Al-Albânî i As-Sahîhah (nr. 937).



Al-Marwazî beretter i as-Sunnah (nr. 95) at ‘Umar Ibn ‘Abd Allâh ‘Azîz sagde: “Der er ingen undskyldning for nogen som helst, efter Sunnahen, at blive misledt til vildfarelse, som han troede var vejledning.”



Hassan Ibn Attiya, en af at-Tâbi’în (De Gudfrygtige Efterfølgere) sagde: “Når folket accepterer Bid’ahen, fjerner Allâh Sunnahen fra dem og aflever det ikke indtil Dommedagen.”



EN af de tidlige lærde, Al-Barbahârî, en af ledsagerne af Ahmad Ibn Hanbal, sagde: “Vogt jer for Bid’ah, for bid’ah startede som noget småt og noget som mindede om sandheden og folket blev narret af det og fulgte det, indtil at det (fornyelsen) blev større og større, og sad fast i det, og det tog dem ud af Islâm.”

Shaykh al-Barbaharî (som døde år 329 Hijri) Må Allâh have barmhjertighed over ham) sagde: “Må Allâh have barmhjertighed over jer. Vid at Religionen er det, som kom fra Allâh, Den Velsignede og Ophøjede. Det er ikke noget, som er blevet efterladt menneskets intellekt og meninger. Viden herom, er det som stammer fra Allâh og Hans Budbringer, så følg ikke noget, der er baseret på jeres lyster og derved afvige fra Religionen og forlade Islâm. Der vil ikke være nogen undskyldninger, eftersom at Allâhs Budbringer har forklaret Sunnahen til sin Ummah og har gjort det klart for hans Ledsagere, og disse er al-Jamâ’ah og de er hovedkroppen. Og hovedkroppen er sandheden og dets (sandhedens) følger.

Dette blev også indikeret af Imâm Mâlik (må Allâh have barmhjertighed over ham) i en af hans berettede udtalelser, som bør optegnes i guld. Og det er hans udtalelse: “Enhver, som introducerer en fornyelse til Islâm, hvilket han anser for at være godt, har påstået at Muhammad har forrådt (det betroet erhverv af at overføre) Budskabet. Læs Allâh, Den Mægtige Og Majæstetiskes udtalelse: “Denne dag har jeg fuldendt jeres religion for jer, og Jeg har fuldkommengjort Min begunstigelse over jer, og Jeg er tilfreds med Islâm som religion for jer [Sûratul-Mâ'idah 5: 3]. Således er det, som ikke var (en del af) Religionen den dag, er ikke (en del af) Religionen i dag. Og (affærerne af) den sidste del af denne Ummah vil ikke berigtiges, bort set fra det som (affærerne af) dens første del, blev berigtiget med.”



Ibn Taymiyyah har et godt afsnit i en af sine bøger, som viser: “Faktisk skyldes jødernes og kristnes kufr Bid’ah. De introducerede nye ting til religionen og de ting fjernede dem fuldstændigt væk fra det sande budskab af Mûsâ (Moses) og ‘Îsâ (Jesus), fred være med dem begge”.



På samme måde som arabernes forhold, under Dagene af Uvidenhed (Jâhiliyyah), ikke blev berigtiget, bort set fra ankomsten af deres Profet Muhammad med åbenbaringen fra Himlene, som hjalp dem i denne verden og vil redde dem i den næste, er grundlæggelsen, hvorpå god islâmisk velvære må opbygges i denne tid, intet andet end en tilbagevenden til Qur’ân og Sunnah.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar