tirsdag den 19. oktober 2010

Forskellen på en kaffir asli og en kaffir murtad

Forskellen på kaffir asli og kaffir murtadFolk er tit forvirret omkring forskellen på en Kaffir asli (rigtig) og en kaffir murtad (frafalden) som har været muslim men senere trådt ud af Islam. Her er forskellen på de to og håber det Insha’Allah vil gavne nogen.




1. Kaffir Asli: Et eksempel på en kaffir asli kan være:



Hinduer (inder), kristne, jøder, ateister/nihilister Dvs. enten nogen som tror på gud, men ikke på Allah (swt), eller nogen der overhovedet ikke tror på noget.



Der er 3 typer af Kaffir Asli:



A) Mushrikeen – Fra bogens folk dvs. jøder og kristne



B) Mushrikeen – som ikke er fra bogens folk f.eks. hinduer, buddhister, sikh (medlem af indiske folkegrupper) osv.



C) Ateister – såsom folk der ikke tror på eksistensen af nogen guder eller noget guddommeligt. Folk der tilbeder penge, kvinder og alt andet end en gud.



Altså en Kaffir er den, som ikke tror på Islam.



2. Kafir Murtad: Et menneske som har været muslim, men som har udført en eller flere af følgende handlinger:



A) Al-Juhoud – At fornægte en forpligtelse. Hvis et menneske afviser en handling som er kendt i Islam som en nødvendighed, såsom at fornægte Siyam, Hajj, Salah, Shariah, jihaad, har vedkommende trådt ud af Islam.



B) Al-Istihlaal – At tillade noget som Allah (swt) har gjort forbudt eller at forbyde noget som Allah (swt) tillader. f.eks. en der tillader Zinaa, Ribaa osv. Den der laver istihlaal bliver kaldt for al-mustahil.



C) Al-Naaqid – Benægtelse af deen/Islam.

Der er 10 slags benægtelse af deen/Islam, og hvis et menneske begår en af dem vil vedkommende blive en murtad.



Nawaaqid ul islaam – Benægtelse af Islam (10 punkter)



1.Shirk – At tilbede andet/andre end Allah (swt). Der er flere underkategorier i shirk, men ikke noget jeg ønsker komme ind på i denne artikel. Shirk kan f.eks være når man siger, Jesus er gud, Bush er lovgiveren, eller at lovgive med andet end Allahs (swt) lov. Enhver der begår shirk akbar (større shirk) bevidst, efter at have fået forklaret hvad det er, vil træde ud af millah (Islam).



Allah swt siger:



“Sandelig, Allâh vil ikke tilgive, at der sættes nogen ved siden af Ham, men Han vil tilgive, hvad der er ud over dette, for hvem Han vil. Og den, der sætter nogen ved siden af Allah, han er sandelig faret vild (med) en stor vildfarelse.” [4: 116]



2. At sætte et menneske som talsmand, en der går i forbøn mellem dig og Allah (swt). Ligesom kristne beder en præst om at han skal tilgive deres synder. Eller at besøge en grav og kaste sig i forbøn til ham, hvilket er kufr og vil annullere vedkommendes Islam. Da ulama levede i sin tid, kunne man spørge dem om at lave duaa, men da de døde (gælder også selv profeten (saws) var og er det ikke tilladt.



Rasuul (saws) sagde: “O Allah! Lad ikke min graveplads være et tilbedelsessted.” I stedet siger vi, når vi tager til gravepladser: Fred være med gravenes folk, I forlod (denne verden) først og vi vil følge efter (jer). Du kan spørge den, som er i live, om at lave du’â, hvilket er mubâh (tilladt), men hvis du tror han har nogen magt, beregnes dette også som Shirk!

3. Den der ikke erklære en kaffir for en kaffir, eller en der tvivler på om en kaffir er kaffir eller siger at deres religion er rigtig, er selv kaffir. Der er nogen moderate muslimer som mener, at man ikke skal kalde ikke-muslimer for kuffar (selvom Allah (swt) gør det). Men selv “potentielle muslimer” som bare tvivler eller tror, at kuffar ikke er kuffar, er selv kuffar.

Takfeer er en del af usul ul-deen (troens principper) og vi er tvungne til at forsvare Allah’s (swt) ret. Kun Allah (swt) har ret til at lovgive og ingen andre skal tro, at de kan det.



4. Den der tror nogle love er ligedannet eller bedre end Islams shariah lov er en kaffir.



Et eksempel: En der mener at den danske grundlov er ligeså god eller bedre end Islams shariah lov. En som Nazir Ahmed f.eks forlod Islam som en murtad, ved at sige at man skal adlyde den britiske lov og Shariah loven.



5. Den der hader noget af sharias regler (hukm shar’i) er en kaffir.



6. Enhver som gør grin af Islam, Islams belønning og straf eller en som prøver at følge sunnah både i udseendet og handlinger, træder også ud af Islam.



Allah (Swt) siger:



“Hyklerne frygter, at en Sûra skal åbenbares om dem, som meddeler dem, hvad der er I deres hjerter, Sig: Spot (kun) thi Allah vil bringe frem i lyset, hvad I frygter. Og hvis du spørger dem, vil de visselig svare: Vi vrøvlede og spøgte kun. Sig: var det Allah og Hans tegn og Hans Sendebud, som I spottede med? Kom ikke med undskyldninger. I har visselig været vantro, efter at I havde antaget troen. Hvis Vi tilgiver en del af jer, vil Vi straffe en (anden) del, fordi de var syndere.” [Tawba: 64/65/66]



7. As-Sihr: Nogen der har noget med magi at gøre. F. eks at kommunikere med jinn, hvis man besøger en tryllekunstner for at spørge om hjælp, eller en der påstår at kunne spå fremtider.



8. Den der danner alliance med kuffar eller støtter dem mod muslimer.



Allah (swt) siger:



“O I som tror, tag ikke jøderne og de kristne til venner. De er hinandens venner. Den af jer, der tager dem til venner, er sandelig én af dem. Allah retleder visselig ikke det uretfærdige folk.” [Tawba: 51]



9. De der tror, at de ikke behøver følge profeten Mohammads (saws) sunnah, eller tror at de kan forlade Islam og følge en anden deen er kaffir.



10. Den der vender ryggen til Islam.



Det kan ske ved at man ikke studere deen/Islam, eller heller ikke følger/praktisere den. Og man skal undersøge sin religion nærmere også selvom en ven, far eller sheikh siger noget. Abu Hanifah blandt andet sagde selv, at han sagtens kunne risikere at skifte mening fra den ene dag til den anden.



Allah (swt) siger:



“Og hvem er mere uretfærdig end dem, der formanes ved deres Herres tegn, og som så vender sig bort fra dem. Vi vil visselig gengælde de syndige (deres synd).” [as-sajda 32: 22]

Ingen kommentarer:

Send en kommentar