tirsdag den 19. oktober 2010

Dyden af at forblive siddende i sin Musallah

Dyden af at forblive siddende i sin Musallah (område hvor man har udført bøn)Kilde (på engelsk): http://www.islaam.com/Article.aspx?id=518




“Efter at have læst beretningerne, ser jeg vigtigheden i at udgive dem for den generelle gavn.” (Shaykh ‘Abdullâh Ibn ‘Abdur-Rahmân Al-Jibrîn)åØå



Fra Anas Ibnu Mâlik, må Allâh være tilfreds med ham, som sagde: “Allâhs Budbringer, salAllâhu ‘alayhi was-sallam, sagde: Enhver som beder morgenbønnen i forsamling (Jamâ’ah) og derefter sidder og ihukommer Allâh indtil solen står op og derefter beder to enheder bønner (rak’ât) vil få en belønning tilsvarende Hajj og ‘Umrah.” Han sagde: “Allâhs Budbringer, salAllâhu ‘alayhi was-sallam, sagde: “Fuldend, fuldend, fuldend (dvs. belønningen).”



Berettet af at-Tirmidhi (2/586), Takhrîj Ahmad Shâkir. Abû ‘Îsâ sagde: “Denne hadîth er hassan gharîb.” Shâkir sagde i sin efterprøvning: “At-Tirmidhi har erklæret den Hassan og dens kæde af berettere er Abu Dhilâl og han er blevet omtalt, men Hadîthen har bærende beretninger. Al-Albâni har erklæret den Hassan i Sahîh at-Tirmidhi (591) og i At-Ta’lîq ar-Raghîb (164 og 165) og i Sahîh at-Targhîb (1/461) og har erklæret den Sahîh i Sahîh al-Jâmi’ (6346).



Fra bærende beretninger



Fra Abû Umâmah, som sagde: “Allâhs Budbringer, fred og velsignelser være med ham, sagde: “Enhver som beder morgenbønnen i forsamling og derefter sidder og ihukommer Allâh indtil solen står op og derefter står op og beder to enheder bønner, vender tilbage med belønningen af Hajj og ‘Umrah.” [Majmû' az-Zawâ'id af Ak-Haythami10/104-105. Berettet af at-Tabarani og dens isnâd er god. Al-Albâni har erklæret den Hassan i Sahîh at-Targhîb (1/464)].



Fra ‘Abdullâh Ibn ‘Âmir, som sagde at Abû Umâmah og ‘Utbah Ibn ‘Abd berettede at Allâhs Budbringer, fred og velsignelser være med ham, sagde: “Enhver som beder as-Subh (det vil sige fajr) i forsamling og derefter forbliver siddende indtil han beder Dhuha-bønnen, vil få en belønning tilsvarende den man får ved Hajj (en pilgrim som udfører Hajj) og en Mu’tamir (en pilgrim som udfører ‘Umrah)- en komplet belønning af Hajj og ‘Umrah.” [Berettet af at-Tabarani og erklæret Hassan af Al-Albâni i Sahîh at-Targhîb (/1466). Majmû' az-Zawâ'id af al-Haythami 10/104-105]



Fra ‘Usrah som sagde: “Jeg hørte De Troendes Moder (henvisende til ‘Â’isha) sige: “Jeg hørte Allâhs Budbringer, fred og velsignelser være med ham, sige: “Enhver som beder Fajr (eller han sagde Ghaddah, begge er henvisende til morgenbønnen) og derefter sidder på sin plads og ikke taler ørkesløst om ting, som har med denne verden at gøre og ihukommer Allâh indtil at han beder fire enheder af Dhuha, vil forlade sine synder, som den dag hans mor bar ham- uden synder.”



[al-Matâlib al-`Âliyah bi Zawâ'id al-Masânîd ath-Thamâniyyah af Ibn Hajr (3/3394), takhrîj: Habîb ar-Rahman al-'Adhami. Den som godtgjorde ægtheden af denne hadîth sagde: "Al-Buwaysari sagde: "Abû Ya`lâ satte det i forbindelse med Salât adh-Dhuha med en Hassan kæde."] Berettet af Abû Ya`lâ og at-Tabarani berettede noget lignende i al-Awsat.



Fra Samâk, som spurgte Jâbir Ibn Samûrah: “Hvad gjorde Allâhs Budbringer, fred og velsignelser være med ham, da han bad as-Subh (morgenbønnen)?” Han sagde: “Han plejede at sidde i sin Musallah efter at han bad as-Subh, indtil solen stod op.” [Muslim, Sharh an-Nawawi: Moskéer - Dyden af at sidde I sin Musallah efter Subh (5/171)]



Fra Sahl Ibn Mu’âdh Ibn Annas al-Juhâni som berettede fra sin far, at Allâhs Budbringer, fred og velsignelser være med ham, sagde: “Enhver som sidder i det område hvor han har holdt bøn (Musallah) efter at han beder as-Subh bønnen, indtil at han beder to enheder af Dhuhabønnen (og) ikke siger undtagen det som er godt, vil blive tilgivet sine synder, selv hvis de fylder mere end havets skum.” [Abû Dâwûd 2/1287, takhrîj ad-Da`âs]



Vigtige bemærkninger







Kvinder er inkluderet i denne belønning, som angivet i de fornævnte bærende beviser og beretningen af Juwairiyah fra Imâm Muslim, om at hun plejede at sidde i sit bønområde (Musallah) da hun bad morgenbønnen indtil adh-Dhuha gik ind.

En som sidder (i sit bønområde) bør ikke bede indtil at solen står op og dens lys spreder sig ud i horisonten, som angivet i beretningen i Muslim.

Man bør bede fire enheder af Adh-Dhuha bønnen, som angivet i ‘Â’ishas hadîth og i Umâmahs og ‘Utbah Ibn ‘Abds hadîth, fra at-Tabarani

Størrelsen af belønningen og letheden af handlingen bør ikke tage modet væk fra os, eftersom at store belønninger er blevet berettet i as-Sahihayn (Sahih Muslim og Bukhâri). Se på hvad der for eksempel er blevet berettet om at sige “Lâ illâha illa Allâh og Subhân Allâh”.

Læs værdifulde kommentarer som er forbundet med forståelsen af disse beretninger af Shaykh Mustafa Muhammad, i hans noter til bogen “At-Targhîb wat-Tarhîb”af al-Mundhiri, 1/298 og det som følger efter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar